Razvitie pamiati mladshikh shkol'nikov s zaderzhkoi psikhicheskogo razvitiia s pomoshch'iu priemov mnemotekhniki

Theses of Report
International Research-to-practice conference «Psychological and Pedagogical Support of General, Special and Inclusive Education of Children and Adults»
Creative commons logo
Published in:
International Research-to-practice conference «Psychological and Pedagogical Support of General, Special and Inclusive Education of Children and Adults»
Authors:
Aliona A. Vekshina 1 , Sofiia A. Rytikova 1
Scientific adviser:
Elena V. Romanova1
Work direction:
Conditions of the pre-school educational environment that create and ensure the safety of pupils
Pages:
216-218
Received: 31 March 2025

Rating:
Article accesses:
100
Published in:
Информрегистр
1 Tula State Pedagogical University named after L.N. Tolstoy
For citation:
Vekshina A. A., & Rytikova S. A. (2025). Razvitie pamiati mladshikh shkol'nikov s zaderzhkoi psikhicheskogo razvitiia s pomoshch'iu priemov mnemotekhniki. Psychological and Pedagogical Support of General, Special and Inclusive Education of Children and Adults, 216-218. Чебоксары: PH "Sreda".

Abstract

Статья посвящена исследованию влияния мнемотехнических приемов на развитие памяти у детей с задержкой психического развития (ЗПР). В работе рассматриваются психологические аспекты работы с детьми с ЗПР, а также мнемотехнические приемы, такие как ассоциации, истории, мнемоквадраты, приём римской комнаты, приём цепочки и их применение в образовательном процессе. Предложены рекомендации по внедрению приёмов мнемотехники в учебный процесс.

References

  1. 1. Бура Л.В. Теоретические основы применения методов и приемов мнемотехники в современном образовании / Л.В. Бура // Гуманитарные науки. – 2018. – №4. – С. 106–113.
  2. 2. Войтина Ю.М. Шпаргалка по общей психологии / Ю.М. Войтина. – М.: Аллель-2000, 2009. – 191 c.
  3. 3. Смирнова С.И. Особенности памяти у младших школьников с задержкой психического развития / С.И. Смирнова, А.А. Корнилова, С.С. Лобанова // Современные образовательные практики в студенческих исследованиях. – 2023. – №1. – С. 550–552. DOI 10.24412/cl-37132-2023-1-550-552. EDN JEXDTS

Comments(0)

When adding a comment stipulate:
  • the relevance of the published material;
  • general estimation (originality and relevance of the topic, completeness, depth, comprehensiveness of topic disclosure, consistency, coherence, evidence, structural ordering, nature and the accuracy of the examples, illustrative material, the credibility of the conclusions;
  • disadvantages, shortcomings;
  • questions and wishes to author.